installatie icoon

INSTALLATIE IN HEEL BELGIË

50 jaar ervaring icoon

+50 JAAR ERVARING

design online icoon

ONTWERP ONLINE

1stuk icoon

BESTEL VANAF 1 STUK
uithangbord

SPANDOEK GOED DOEL TE GROOT VOOR AGENTSCHAP WEGEN EN VERKEER

10 februari 2017

Agentschap Wegen en Verkeer wil spandoek van goed doel Cunina Geel weg. Voor u een spandoek of kaderframe plaatst, informeert u zich best. 

We hebben de belangrijkste informatie voor u samengevat.

  • Reclame voor eigen producten noemt men een uithangbord maar geen publiciteit
  • Een uithangbord tot 4 m² heeft geen stedenbouwkundige vergunning nodig
  • Tijdelijke constructies voor publiciteit moeten vergund worden. Dit is niet van toepassing bij een uithangbord
  • Contacteer steeds uw gemeente en overleg over een eventuele bouwvergunningen

Onderscheid publiciteit en uithangborden

Een uithangbord heeft betrekking op je eigen producten en diensten. Met andere woorden wat je als ondernemer aanbiedt aan je klanten. 

Publiciteit heeft betrekking op andere vormen van reclame die niets te maken hebben met je eigen producten. 

Een voorbeeld is wanneer een garage hun nieuw model wil aanprijzen door een spandoek van 4m² op te hangen: "Nieuw model 2017, nu beschikbaar". Dit is vrijgesteld van een stedenbouwkundige vergunning. Maar als een kledingwinkel om de hoek, die wellicht geen auto's verkoopt hetzelfde spandoek ophangt spreekt men over publiciteit.

Wetgeving

Hieronder vind je de Vlaamse wetgeving over reclame panelen en publiciteitsborden waarvoor u geen stedenbouwkundige bouwvergunning nodig heeft.

Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van handelingen waarvoor geen stedenbouwkundige vergunning nodig is

"Hoofdstuk 9. Publiciteit

Art. 9 Een stedenbouwkundige vergunning is niet nodig voor de plaatsing van de volgende publiciteitsinrichtingen of uithangborden:

1° de bevestiging aan een vergund gebouw van niet-lichtgevende uithangborden, met een totale oppervlakte van maximaal 4 vierkante meter;

2° publiciteitsinrichtingen, aangebracht op nutsvoorzieningen die behoren tot het openbaar domein, geplaatst in opdracht van een overheid, op voorwaarde dat de reclame maximaal de helft van de oppervlakte of tijd inneemt;

3° publiciteitsinrichtingen die voortvloeien uit wettelijke of reglementaire bepalingen;

4° publiciteitsinrichtingen die alleen informatie van de overheid bevatten of die deel uitmaken van sensibiliseringscampagnes van de overheid;

5° door de overheid beschikbaar gestelde dragers met het oog op socioculturele en politieke affichage;

6° verkiezingspubliciteit voor een verkiezing van het Europees, Federaal of Vlaams Parlement, of voor provincie-, gemeente- of districtsraadsverkiezingen;

7° publiciteitsinrichtingen, aangebracht op een onroerend goed, waarbij wordt bekendgemaakt dat dit goed te koop of te huur is, op voorwaarde dat de totale maximale oppervlakte niet meer bedraagt dan 4 vierkante meter en dat de publiciteitsinrichting ten laatste 14 dagen na de verhuring of verkoping wordt verwijderd. "

De volledige tekst vindt u hier

 

Moest u vragen hebben contacteer ons via de livechat of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Geschreven door Olivier